tisdag 21 juni 2011

Nu kan jag inte vara tyst längre..

Så har det åter igen uppdagats ett fall av vanvårdade får i Norrbotten. Jag förstår inte hur folk tänker. Tror de att bara för att man har får så behöver man inte ta hand om dem som man gör med alla andra djur?? Får är levande individer och behöver mat, vatten, torr och ren miljö att vistas i, klöv- och pälsvård, daglig tillsyn etc. Men det verkar som om många tror att får kan man ha för att "de ska ju ändå bara beta lite sly" eller så kanske många tycker det är spännande i början att ha får men sedan så lessnar man och i vissa fall verkar det ju som att man totalt struntar i dem. Jag blir både arg, ledsen och besviken varje gång ett nytt sånt här fall uppdagas och jag önskar att det inte skulle behöva gå så här långt. Men vad ska man göra?? Det är ju så otroligt många fårägare i länet som vi i fåravelsföreningen aldrig kommer i kontakt med. Andelen medlemmar i förhållande till hur många fårägare det faktskt finns är inte stor. Länsstyrelsen och Hushållningssällskapet erbjuder ju gratis rådgivning till fårägare och det vore super ifall fler vågade sig på att verkligen nyttja denna förmån. På så sätt tror jag mycket skulle gå att både förhindra samt att rätta till i tid. Självklart är det ju även positivt ifall så många som möjligt vill gå med i fåravelsföreningen och gärna delta på de kurser, fårträffar mm som vi anordnar (ofta tillsammans med HS). Vi försöker också göra det vi kan genom att hjälpa till med informationsspridning och svarar gärna på frågor kring avelsarbete, fårhälsovård eller vad det nu kan vara.

Så skärpning nu Norrbotten och låt oss framöver slippa läsa i tidningarna om dessa hemska fall som dyker upp titt som tätt!!!

Åsa Wallin
Ordförande, Norrbottens Läns Fåravelsförening

1 kommentar:

Petra sa...

Kan det vara som jag tror?
Förut så belönades man extra om man tog väl hand om djuren och fick fina lamm.
Lammen betalades bra på slakteriet, en extra bra kropp fick ännu mer.
Man sporrades till att sköta djuren på bästa sätt.

I dag ligger lönsamheten i EU-bidrag. Det "kvittar" om du har fina lamm, slakterierna betalar så lite så det lönar sig knappt att skicka lamm. Inte alla slakterier tar ens emot lamm.
Det enda som är noga, rent ekonomiskt, är att du sköter dina EU-åtaganden.

Jag tror även att vissa pengkåta människor lockas till att skaffa får pga bidragen, de tror att man tjänar mycket pengar "och får är ju lättskötta".
Sen visar det sig att så inte var fallet, och då blir djuren lidande.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Oavsett, så är det riktigt tråkigt med vanvårdsfall. Jag är noga med att mina djur ska må bra, och vill ju gärna tro att alla är lika noga.